Jezelf ontstressen in minder dan 5 minuten | Introductie in de LOVE Method

“Ik heb geen tijd en geen zin om uren te mediteren of ontspanningsoefeningen te doen. Doe mij maar ‘Het ABC van ontstressen’, dat is lekker productief. Na een paar minuten ben ik van mijn stress af! Als ik merk dat ik vast raak in een of andere situatie of me irriteer aan iemand, doe ik ‘Het ABC’. Dan ben ik binnen de kortste keren helemaal OK en ga ik rustig verder met waar ik mee bezig was.” - D.L.

Het is mogelijk én belangrijk om jezelf snel te kunnen ontstressen. Want zodra we in stress zijn, werken onze hersenen niet meer goed. Dan zijn we niet meer productief, maken we fouten en zijn we minder bereikbaar voor de mensen om ons heen.

Jij stress? Ja, eigenlijk wel... Je bent soms snel geïrriteerd of hebt vage lichamelijke klachten. Heel wat stress voelen we pas later, nadat het zich heeft vastgezet in ons gedrag of in ons lichaam.

We merken onze automatische stressreacties soms amper op en ervaren het pas als een probleem wanneer de stress te hoog oploopt. Zo ver hoeven we het niet te laten komen!

Programma van de workshop ontstressen:

  • 'Het ABC van ontstressen’ leren in de snelste versie
  • Het verschil tussen een verbonden brein en een brein in stress
  • Hoe de hersenen normaal samenwerken (verbonden brein)
  • Hoe de hersenen in stress gaan
  • Stressreacties verkennen: wat doen we?
  • Wat er in hersenen gebeurt tijdens stressreacties
  • Het bewustzijn en het onderbewuste
  • Eigenschappen en werking van het bewuste en het onderbewuste
  • Wat gebeurt er bij stress?
  • Hoe hef je de stresstoestand in de hersenen op?
  • Contact leren maken met je onderbewuste impulsen
  • Hoe kan je communiceren met het onderbewustzijn? Leer zelf spiertesten!
  • Leren testen of het brein in stress is of in verbonden toestand
  • ‘Het ABC van ontstressen’ leren waarbij we zelf kunnen testen wat er in ons brein gebeurt

Breng gerust nog mensen mee en schrijf hen indien mogelijk ook even in.

Wat gebeurt er in de hersenen bij stress? Eén hersenhelft geraakt over-actief, de andere te weinig. Is onze rationele kant over-actief, dan hebben we geen voeling meer met wat we zeggen en doen en met hoe dingen bij de ander overkomen. Is onze emotionele kant over-actief, dan kunnen we ons niet meer concentreren en hebben we moeite om dingen te onthouden. We zijn dan overgevoelig en geïrriteerd. Wanneer er een conflict is tussen beide hersenhelften, verstarren we. Het is dan alsof de wereld aan ons voorbij gaat, buiten ons om draait. Dit zijn stressreacties, die in de ‘vechten’, ‘vluchten’ of ‘verstarren’ worden genoemd. 

Laat ons eens bekijken hoe we stress kunnen herkennen.

Bij rationele stress willen we bewijzen dat wij het juist hebben en de ander fout. We verwijten en gebruiken veel woorden om onze uitleg te doen. We houden een lang betoog tegen of over de ander. Vaak stellen we ons zowel letterlijk als figuurlijk boven de ander en is onze lichaamstaal vernederend. ‘Rationele stress’ kan leiden tot revanche nemen, iemand een hak zetten of pestgedrag vertonen. Wanneer we in een voortdurende rationele stress zitten, worden we cynisch of sarcastisch.

Doen we emotionele stress, dan worden ‘kleinigheden’ emotioneel uitvergroot. We voelen ons tekort gedaan of machteloos om iets te ondernemen, we ervaren onszelf als slachtoffer van de situatie. Wanneer we overgevoelig stressen, kunnen we ons moeilijk concentreren. We zijn dan voortdurend bezig met de situatie waaronder we lijden. Ons blikveld wordt zo vernauwd dat één situatie ons hele leven lijkt te beheersen.

Wanneer ons brein bij stress in conflict geraakt, dan verstarrenwe. Dat merken we vooral lichamelijk: we zijn moe, krijgen maag-, buik-, rug- of hoofdpijn, we haken af, hebben geen interesse meer, of gaan onderuit in burn-out of depressie.

Het is duidelijk: we stressen veel vaker dan we bewust beseffen. 

Wat er gebeurt bij stress, is dat er tussen de verschillende delen van de hersenen minder verbindingen gemaakt worden. Daardoor werken onze hersenen minder goed en vertonen we stressreacties. Het is dus belangrijk om die verbindingen zo snel mogelijk te herstellen. En dat is mogelijk!

Doe jezelf een fijne eindejaarsperiode cadeau en leer op zaterdag 9 december hoe jezelf te ontstressen in minder dan 5 minuten!

 
 
 
In deze video vertelt Bruce Lipton waarom het transformeren van stress zo essentieel is. Het is waarom het ABC voor ontstressen zo essentieel is.